20 września 2013

Cechy zadania egzaminacyjnego na nowej maturze ustnej

Cechy zadania egzaminacyjnego opisane w Informatorze maturalnym obowiązującym od 2015 roku.

"– Zadanie składa się z polecenia i tekstu (w zadaniach stosowane są trzy typy tekstów: teksty o języku, teksty literackie, teksty ikoniczne). 
– Zadanie daje możliwość weryfikacji sfunkcjonalizowanej (nie odtwórczej) wiedzy zdającego oraz jego umiejętności analityczno-interpretacyjnych (w odniesieniu do tekstu źródłowego wskazanego w zadaniu i związanych z nim problemowo przywołań różnych kontekstów). Wiedza językowa i teoretycznoliteracka pełni tu rolę czynnika wspomagającego lekturę tekstów kultury. 
– Zadanie umożliwia zdającemu zaprezentowanie poziomu dojrzałości intelektualnej, orientacji w  problemach kultury, literatury i języka, a także wykazanie się sprawnością językowo-komunikacyjną oraz rozumieniem tekstu stanowiącego inspirację do wypowiedzi. 
– Zadanie odwołuje się do umiejętności (i wiadomości) wskazanych w podstawie programowej dla IV etapu edukacji polonistycznej (oraz etapów niższych). 
– W zadaniu została wyraźnie określona sytuacja komunikacyjna – za pomocą czasowników operacyjnych, które dają uczniowi wskazówkę, jaką formę ma wybrać dla wypowiedzi. 
– Wykonanie zadania egzaminacyjnego wymaga: 
      - rozpoznania zadanej w poleceniu intencji i przygotowania wypowiedzi zgodnie z tą intencją; 
      - odczytania (interpretacji) dołączonego tekstu kultury pod kątem wskazanego w poleceniu problemu; 
   - odwołania się do innych tekstów kultury (dowolnych) i problemów, które łączą się z tematem wypowiedzi; 
      - opracowania wypowiedzi pod względem kompozycyjnym i językowo-stylistycznym; 
      - wygłoszenia wypowiedzi zgodnie z zasadami kultury żywego słowa; 
      - udziału w rozmowie dotyczącej wygłoszonej wypowiedzi monologowej."

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz