6 listopada 2014

Przykładowe tematy z CKE na maturę ustną - część 2. - kształcenie językowe

Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała zbiór przykładowych zadań maturalnych na maturę ustną z języka polskiego. Podobne typy zadań mogą pojawić się na egzaminie maturalnym od 2015 roku. Oprócz opisu przebiegu egzaminu zbiór zawiera propozycje tematów wraz z odpowiednimi tekstami oraz przykładowe realizacje zadań. 

Treść zbioru podzielona została na trzy części:
Część 1. Zadania z zakresu kształcenia kulturowo-literackiego oparte na tekstach literackich.
Część 2. Zadania z zakresu kształcenia językowego oparte na tekstach literackich, popularnonaukowych i publicystycznych.
Część 3. Zadania z zakresu kształcenia kulturowo-literackiego oparte na tekstach ikonicznych.

Dziś przedstawiamy tematy z części 2., oparte na tekstach literackich, popularnonaukowych i publicystycznych.

"Każde zadanie składa się z:
1. polecenia, które zawiera:
- zdanie określające temat wypowiedzi egzaminacyjnej
- zdanie z czasownikiem operacyjnym: omów, uzasadnij, wyjaśnij, wskaż, rozważ, zanalizuj, informujące również, do jakich kontekstów należy się odwołać w wypowiedzi;
2. tekstu literackiego (poetyckiego, fragmentu prozy lub dramatu) albo tekstu o języku (np. artykułu prasowego, wywiadu prasowego, fragmentu tekstu naukowego lub popularnonaukowego) powiązanego z tematem wypowiedzi.

W swojej wypowiedzi retorycznej musisz się odwołać do tekstu dołączonego do polecenia oraz do innych tekstów kultury (jednego lub kilku – w zależności od polecenia). „Inne teksty kultury” to, między innymi, film, reklama, kabaret, tekst internetowy, instrukcja, SMS, zapowiedź wydawnicza, zwiastun filmowy itp. Większość zadań umieszczonych w zbiorze wymaga odniesienia się do własnych doświadczeń komunikacyjnych, czyli do przywołania wniosków z przeprowadzonych przez siebie obserwacji zjawisk językowych i procesów komunikacyjnych w różnych, szkolnych i pozaszkolnych, aktach komunikacji społecznej.

Poniżej lista tematów. Przykładowe realizacje oraz wskazówki do przygotowania odpowiedzi znajdziecie w materiałach CKE

1. Jakimi środkami językowymi można wyrażać uczucia? Omów zagadnienie, odwołując się do wiersza Juliana Tuwima Tak i nie, do innego tekstu kultury oraz do własnych doświadczeń.
2. Oceń trafność tezy poniższego tekstu, zgodnie z którą milczenie jest także sposobem komunikowania. W uzasadnieniu odwołaj się do podanego tekstu, wybranego tekstu kultury i własnych doświadczeń.
3. Jakie przemiany w kulturze wpływają na współczesny język polski? Omów zagadnienie, odwołując się do podanego fragmentu, do innego tekstu kultury i do własnych doświadczeń komunikacyjnych.
4. Oceń trafność poglądu, zgodnie z którym człowiek początku XXI wieku jest analfabetą emocjonalnym i nie potrafi mówić o uczuciach. W uzasadnieniu odwołaj się do podanego fragmentu, do innego tekstu kultury i do własnych doświadczeń komunikacyjnych.
5. Na czym polega wyjątkowość mowy ludzkiej? Omów zagadnienie, odwołując się do przytoczonego fragmentu, wybranego tekstu kultury i własnych doświadczeń komunikacyjnych.
6. Czy kultura współczesna rzeczywiście jest kulturą zmierzchu pisma? Uzasadnij swoje zdanie, odwołując się do podanego fragmentu, do innego tekstu kultury oraz do własnych doświadczeń komunikacyjnych.
7. Język młodzieży – urozmaicony, bogaty czy monotonny, ubogi? Uzasadnij swoją opinię, odwołując się do podanego fragmentu, innego tekstu kultury oraz własnych doświadczeń językowych.
8. Czy pragnienie bliskości z drugim człowiekiem jest rzeczywiście obce elektronicznym formom komunikacji? Uzasadnij swoje zdanie, odwołując się do podanego fragmentu innego tekstu kultury oraz własnych doświadczeń komunikacyjnych.
9. Czy w XXI wieku zapożyczenia nadal wzmacniają „kompleks zapóźnienia intelektualnego” Polaków? Uzasadnij swoje stanowisko, odwołując się do podanego tekstu, innego tekstu kultury oraz własnych doświadczeń komunikacyjnych.
10. Jaką rolę w komunikacji między ludźmi odgrywa etyka słowa? Omów zagadnienie, odwołując się do podanego fragmentu, wybranego tekstu kultury i własnych doświadczeń komunikacyjnych.
11. Dlaczego literaturze nie wystarcza język literacki? Wyjaśnij, odwołując się do podanego fragmentu i innych tekstów literackich.
12. Dlaczego we współczesnej kulturze tak silna jest tendencja do skracania komunikatów? Omów zagadnienie na podstawie podanego fragmentu, wybranego tekstu kultury oraz własnych doświadczeń komunikacyjnych.
13. Dlaczego tak ważne jest przestrzeganie zasad poprawności językowej? Rozważ problem, odwołując się do podanego fragmentu, wybranego tekstu kultury oraz własnych doświadczeń komunikacyjnych.
14. Po co nam tyle „języków polskich”? Wyjaśnij, odwołując się do podanego fragmentu, wybranego tekstu kultury oraz własnych doświadczeń komunikacyjnych.
15. Jak za pomocą środków językowych można oddać grozę wojny? Omów zagadnienie, odwołując się do podanego tekstu i innych tekstów kultury.
16. Słowo jako narzędzie manipulacji. Omów zagadnienie, odwołując się do podanego tekstu, do wybranego tekstu kultury i do własnych doświadczeń komunikacyjnych.
17. Jak zmieniła się polszczyzna na przestrzeni wieków? Wskaż i zanalizuj nietypowe dla Twojego pokolenia formy językowe w podanym fragmencie Pana Tadeusza Adama Mickiewicza oraz w wybranych tekstach literatury dawnej.

Wejdźcie na stronę CKE i zobaczcie, jak można zrealizować powyższe zadania.
Głowy do góry! To wcale nie jest trudne, jak się wydaje na początku!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz